Možná čtenářům bude zatěžko uvěřit, že ten, který
právě vyťukává na klávesnici následující řádky, se považuje za
znojemského patriota. Ale možná právě proto tak píše, byť mu to nečiní
zvláštní potěšení. Ostatně už druhdy se zařekl, že akci, kterou město
Znojmo považuje za stěžejní kulturní počin a prestižní záležitost,
vypustí ze svého programu.
Pravda, idea vzešlá z pera scenáristy Františka
Koukala a připomínající událost, kdy král Jan Lucemburský zajel oslavit
své diplomatické vítězství znojemským vínem, tvoří i dnes osu programu,
ale léty se na ni nabalilo tolik plevelných doplňků, které z ní
dělají spíše jarmark. To hlavní – oslava vína – je odstrkováno do
pozadí či pohlcováno dalšími nabídkami všeho druhu. Jindy velice
aktivní znojemská vinařská lobby, sázející na vinařskou osvětu, zde
jakoby selhává. Nechce se věřit, že je v duchu vinařských tradic,
aby se víno popíjelo za pochodu podobně jako karlovarské léčivky. Vínu
přece sluší k vychutnání všech jeho znaků posezení a klid. Ale
copak je to při znojemském vinobraní možné? Snad jen ti, kteří přijeli
do Znojma opravdu na víno, si najdou klidné zákoutí v mázhausech, ale
drtivá většina ostatních pochoduje s pohárkem v ruce od jedné
atrakce k druhé.
Pisatel se tak blíží k meritu své myšlenky. Má
přitom tu smůlu, že si pamatuje dobu, kdy první koukalovské ročníky
vnesly do šedi tehdejší doby nový, takřka buditelský prvek a
spoluvytvářely dýchatelnější atmosféru 60. let. Každý chtěl být při
tom, sjížděli se příbuzní, dočasní odrodilci i zapomenutí rodáci.
Znojmo tehdy přišlo s něčím novým a zviditelnilo se na kulturní
mapě republiky. Ale jak to tak bývá, nápadu si všimla i další města a
začala hledat ve vlastní historii události, na nichž by mohla vystavět
lákadlo obdobné znojemskému. Znojmu tím vznikla konkurence, které se
snažilo čelit rozšiřováním nabídky, žel často nesourodé.
Jistě, i za Koukala vystupoval při vinobraní na
náměstí Waldemar Matuška a další zpěvácké hvězdy té doby, ale to, co
tenkrát bylo jen jakousi přiměřenou úlitbou davu, dnes se staví skoro
nade vše a současně odkrývá komerční filozofii pořadatelů.
K historickému obrazu vinobraní sedí dobová muzika, třeba taková,
jakou nabízí akustická Lucrezia Borgia, cimbálky, lidové šramly
s vozembouchem, harmonikáři, případně i „čundrcountry“ někde na
dvorku za mázhausem. Burácivý, decibely nadupaný rock, ač nejsem jinak
jeho odpůrcem, se k tomu nehodí. To ovšem neznamená, aby ho
pořadatelé zcela vyloučili, ale dle pisatelova mínění by bylo vhodnější
vyhradit mu místo někde vně, mimo hradby, kde by se vínem rozradostněné
mládí mohlo po svém hudebně vyžít.
Aniž by si tím pisatel protiřečil, pochvalně kvituje
vystoupení Big Bandu znojemské Základní umělecké školy na hlavní
tribuně. Ne že by se swing hodil k vínu líp než rock, ale sobotní
popolední spočinutí se výtečně hodilo k představení vskutku
reprezentačního znojemského hudebního tělesa. Obdobně pisatel nemá za
programový přehmat ani zařazení rockové alternace Lucrezie Borgie na
závěr programu sobotního večera.
Čtenář se patrně teď zeptá: Co tedy pisatel navrhuje?
V podstatě chce jen připomenout onu pravdu, že často méně znamená
více, že stále přifukovaná bublina obvykle praskne, také že opakovaný
vtip přestává být vtipem… Vinobraní samozřejmě nelikvidujme, ale ctěme
víc jeho tradice. Přijít s něčím novým, neotřelým a přitom lákavým
je složitější a riskantnější. Ferry Koukal se tehdy rizika nebál.
P. S. Letos jsem o novinářskou akreditaci požádal se
záměrem napsat víceméně propagační článek o Znojemském historickém
vinobraní pro časopis texaských krajanů. Teď mám ale obavu, že kdyby se
Texasané nakrásně rozhodli přijet, aby nebyli zklamáni jarmarečním
rázem vinobraní.
Jiří C. Roupec
|