Hic
sunt leones – zde jsou lvi, bývalo napsáno ve starých mapách
Afriky tam, kam noha bělocha ještě nevstoupila. Synonymem onoho
varovného úsloví by mohlo být i jméno pouštního města
Timbuktu, o němž se dlouho vědělo jen to, že kdesi na konci
světa existuje, ale vše ostatní bylo opředeno legendami a
zahaleno tajemnem.
I když
dnes do Timbuktu vede od jihozápadu asfaltová silnice, je tam
dokonce letiště, stále je to místo na konci světa. Dál už
silnice nevedou, dál je jen poušť.
K jízdě
do Timbuktu od jihu, což je z Douentzy, napříč Sahelem,
kolem dvou stovek kilometrů, jsme si najali terénní landrover. Na
nezpevněné pistě, na níž jen jednou za čas grejdr srovná
radlicí největší hrboly, by běžný osobní vůz asi daleko
nedojel. Řidič, mladý černoch z Bamaka, který zprvu poněkud
přezíravě hleděl na své vesnické krajany, vyrazil suverénně.
Příčné brázdy, připomínající pražce na železniční
štrece, zdolával tak, že na ně najížděl trochu zešikma.
Kroutil přitom volantem sem a tam, jako by jel slalom. Přesto jsme
občas nadskočili až tak, že jsme hlavami narazili do stropu. Vůz,
přivezený nedávno přes Saharu z alžírského autobazaru,
jak se jeho majitel pochlubil, jel sice spolehlivě, ale nefungovala
mu klimatizace. (Málokterému autu v Africe funguje vše.)
V afrických podmínkách při čtyřicetistupňovém vedru je
to zádrhel. Jeli jsme tedy s otevřenými okny a polykali
červený prach, rozvířený protijedoucími auty. Nepotkali jsme
jich sice mnoho, ale i tak jsme brzo vypadali jako dělníci
z cihelny.
Kolony
o pěti šesti autech, které se v oblacích prachu hnaly proti
nám, avizovaly blízkost trajektu přes Niger. Tato jedna ze
tří největších afrických řek je v Mali přemostěna jen
na čtyřech místech a žádný z mostů není v blízkosti
Timbuktu. Auta přes řeku převážejí motorové prámy. Ten, na
který jsme najeli, měl však motor porouchaný a byl tlačen a
řízen jen připoutanou pramicí s přívěsným motorem.
Afričané jsou mistry improvizace a kromě nás bělochů takovéto
řešení nikoho nevyvádělo z míry.
Timbuktu
je od přístavu vzdáleno asi patnáct kilometrů. To, že nebylo
vystavěno přímo u řeky, mělo svůj praktický a jednoduchý
důvod, totiž aby obyvatelé nebyli tolik sužováni komáry.
V období mimořádných srážek a povodňových vln přesto
voda dosahovala až k městu. V minulých staletích byl navíc
vykopán kanál napojený na rameno řeky, využívající
v zimních měsících pravidelně zvýšené hladiny Nigeru a
umožňující lodím plout takřka k branám Timbuktu. V roce
2007 bylo zanesené koryto znovu vybagrováno a připraveno naplňovat
vodou i lagunu na západním okraji města. Mimochodem obnovu kanálu,
stejně jako nedalekou stavbu svítící bělostnou novotou,
financovala vláda libyjského vůdce Muammara Kaddafiho, jak to
připomíná památník malijsko-libyjské spolupráce postavený na
jeho břehu.
Legenda
vypráví o studni, v místním jazyce řečené „tim“, ze
které žena jménem Bouctou podávala karavanám vodu. Odpočívající
nomádové začali místu říkat Studna ženy Bouctou,
„Tim-Bouctou“, což se časem zkomolilo na Timbuktu.
V etnografickém muzeu je ona studna k vidění. Kdo
nevěří, ať tam běží. Mně se tomu tvrzení šestý smysl dost
vzpíral.
Jsou
však i jiná etymologická vysvětlení původu pojmenování města,
odvislá od jeho domnělých zakladatelů.
Maurský
diplomat Leo Africanus, cestující těmi končinami v první
polovině 16. století, odvozuje jméno Timbuktu ze spojení slov
„tin“, znamenající v jazyce Songhaj „zeď“, a Butu.
Význam slova „Butu“ nevysvětluje. Snad by to mohlo znamenat
„Zeď Butu“. Je ale otázka: Proč?
Malijský
historik Sekene Cissoko míní, že jméno je původu berberského a
užívali je Tuaregové, kteří místu říkali „V dunách“. Abd
al-Sadi odvozuje název opět od ženy jménem Tinbuktu, ale ta
nehlídala studnu, nýbrž uskladněné zboží Tuaregů. Francouzský
orientalista René Basset nabízí vysvětlení slova Timbuktu jako
„být vzdálený“ či „skrytý“. V tomto ohledu se
badatelé zatím neshodli.
Jistotu
nemají ani v odpovědi na otázku, kdy bylo Timbuktu založeno.
Podle archeologů, kteří nalezli lidské ostatky hluboko pod
vrstvami písku, to mohlo být na přelomu 11. a 12. století našeho
letopočtu. Prvními osídlenci byli nejspíš nomádi, kteří sem
přicházeli směňovat zboží. Badatelé jsou ve shodě alespoň
v tom, proč bylo město založeno. Je to ideální místo
k obchodu. Leží na křižovatce karavanních trans-saharských
stezek a plavební cesty po Nigeru.
Ze
severní Afriky a z tamních přístavů se vozily látky,
datle, korály, zrcadla, guma, čaj, tabák, zbraně, z dolů
v Taoudenni v centrální Sahaře se na velbloudech
dopravovala sůl. Z jihu putovalo přes Timbuktu zlato a
slonovina. Po řece byly přiváženy zemědělské produkty, ovoce,
ořechy kola, pštrosí péra, vzácné kůže, také dřevo. Čilý
byl rovněž obchod s otroky.
Ve 12.
století našli v Timbuktu útočiště muslimští učenci a začali
odtud šířit islám po celé západní Africe. Pomáhal jim v tom
i styk s obchodníky. Místo se stalo střediskem muslimské
vzdělanosti. Na tamní univerzitě, tvořené třemi největšími
školami koránu – mešitami, studovalo až 25 tisíc studentů,
což byla tehdy čtvrtina všech obyvatel města. A nešlo jen o
studium koránu, ale učily se přírodní vědy, matematika,
medicína. V domech vzdělanců se soustředilo nebývalé
množství knih. Že kniha tam bývala ceněna víc než zlato sice
na první pohled příliš k tomu prostředí nepasuje, ale
prokazují to nejen dobové zápisy, ale i zděděná péče o staré
texty. V Timbuktu je prý šedesát soukromých knihoven s
původními rukopisy, jejichž fond čítá snad až milión ručně
psaných děl. Nejedná se výhradně o tematiku náboženskou, ale
jsou mezi nimi i vědecké práce. Snaha o zachování dědictví
předků vede některé majitele rukopisů k jejich
systemetickému uspořádání, konzervaci a rekonstrukci poškozených
stránek. Jednou z nich je knihovna Mamma Haidara. Je až
k nevíře, že jen pár metrů od dvorku zaneseného navátým
pískem je až klinicky čistá klimatizovaná laboratoř, v níž
jistá ruka restaurátorky pomocí skalpelu, pinzet a štětečků
doplňuje chybějící části stránek starých tisíc let. Kopie
vzácných textů se staly i originálním suvenýrem z Timbuktu.
Je radost pozorovat přesné a přitom jakoby rozvolněné tahy
štětcem v ruce uměleckého kaligrafa Boubecara Sadecka. Hned
vedle jeho ateliéru je jedna z koránových škol. Písmo veršů
koránu napsaných malými adepty islámu na dřevěných tabulkách
samozřejmě tak ladné není, a kdoví jestli školáci vůbec
rozumí tomu, co píší a memorují zpaměti.
Chloubou
všech islámských měst jsou mešity, přestože ty africké, dalo
by se říct, jsou jen uplácané z bláta, tedy vystavěné
z nepálených, na slunci vyschlých cihel a na povrchu jsou
uhlazeny blátitou mazaninou. K jejich typickým rysům patří
i to, že se vně ježí dřevěnými trámky čnějícími ze zdí.
Nejde o ozdobu, ale má to dvojí praktický význam. Jednak je
dřevěnou „armaturou“ stavba zpevněna a pak při občasných
opravách stěn vyčnívající pahýly slouží k položení
lešení. Král Mussa I., který připojil i pouštní středisko
obchodu k Malijské říši, přivedl při návratu z Mekky
do města také architekty, pod jejichž vedením začal budovat
mešity vrcholné architektonické úrovně. Ty pak byly přerdobrazem
mnohých západoafrických muslimských staveb.
V polovině
15. století město získalo autonomii a zachovalo si ji, i když
Timbuktu zabrala rozmáhající se Songhajská říše. Období
nebývalého rozvoje města přetrhla na konci 16. století
marokánská okupace. Zlatý věk Marokánci zvrátili v hospodářský
i intelektuální úpadek.
V obdobích
mezi podřízeností Timbuktu moci velkých říší vládli městu
Tuaregové, ačkoliv nikdy nebylo vpravdě jejich domovem.
Evropané
se o saharském El Doradu dozvěděli někdy v polovině 16.
století ze spisu Lea Afrikana a pohádkové bohatství je začalo
velmi zajímat. První se tam pokoušeli proniknout Britové. Na
přelomu 18. a 19. století skotský dobrodruh Mungo Park při dvou
výpravách mapoval tok Nigeru a dostal se i do Timbuktu, ale při
návratu zemřel. Roku 1824 francouzská Société de Geographie
vypsala cenu deseti tisíc franků ve prospěch prvního
nemuslimského cestovatele, který dosáhne Timbuktu a přinese odtud
zprávy. Skota Gordona Lainga zabili při jeho výpravě muslimové.
Naopak cestu tam i zpět v roce 1828 zvládl úspěšně
Francouz René Caillié. Možná i díky svému muslimskému
převleku. Před rokem 1890 to dokázali ještě tři další
Evropané – Němec Heinrich von Barth (1853) a pak další Němec
Oskar Lenz spolu se Španělem Cristobaldem Benitezem (1880). Za
vlády Francouzů byly na domy, kde prví evropští návštěvníci
tehdy v Timbuktu dleli, umístěny pamětní desky s jejich
jmény. Snad každý Evropan se při prohlídce města u nich
neopomene zastavit. Pochybuji, že obyčejného Afričana to nějak
zvlášť zajímá.
Individuální
výpravy byly předzvěstí frontálního útoku evropských
mocností. Ještě před koncem 19. století se Francouzům podařilo
anektovat rozsáhlá území na sever od Nigeru.
K obsazení
Timbuktu se váže jedna pro Francouze nepříliš lichotivá
příhoda. Ctižádostivý velitel francouzské armády v Africe
podplukovník Eugene Bonnier se v prosinci 1893 z vlastní
iniciativy rozhodl dobýt legendární město. Jako předvoj vyslal
ze základny v Segou po proudu Nigeru poručíka Gastona
Boiteauxe, který ale v rozporu s rozkazem nevyčkal
příchodu svého nadřízeného a vstoupil do Timbuktu sám. Bonnier
jej následně zatkl a doprovázen nevelkým oddílem pochodoval zpět
směrem k městu Goundam. Cestou ovšem vojáci v táboře
Tuaregů uloupili několik stovek ovcí. Tuaregové si to nenechali
líbit, v noci zaútočili na špatně střežené Bonnierovo ležení.
V následném boji byl velitel zabit a s ním i celá jednotka.
Přežil údajně jediný voják. Při odvetné výpravě, vedené
pozdějším maršálem Francie Jacquesem Joffreyem byl 8. února dobyt
Goundam a o čtyři dny později i Timbuktu.
Byl
vjezd francouzského vojska do města opravdu tak triumfální, jak
to znázorňují vyrovnané řady figurek jezdců na koních
vystavených pod sklem ve vojenském muzeu, nebo to nebylo tak
velkolepé a autor scénky jen tvořil na zakázku, jež měla dodat
patřičného lesku koloniání okupaci?
Do
lepšího světla možná mělo být postaveno i počínání a
následný masakr Bonniérovy jednotky u Goundamu, a tak po nepříliš
disciplinovaném podplukovníkovi byla pojmenována pevnost
francouzské koloniální armády v Timbuktu. Nebýt několika
fotografií, dokládajících její existenci, je dnes Fort Bonniér
zapomenuta. Prý jsme první, kdo se o ní zajímá. Někdejší
francouzská kasárna nyní slouží malijské armádě. (Že by
proto tolik tajností? Fotit je samozřejmě přísně zakázáno!)
Protilehlé náměstí pojmenované po maršálovi Jeffreyovi je v
současnosti náměstím Nezávislosti.
Mnozí
z dnešních návštěvníků, přicházející do Timbuktu
s velkým očekáváním živeným legendami, mohou být
skutečností zklamáni. Kdyby sňali z očí brýle představ a
místo toho se dívali pozorně kolem sebe, možná by zjistili, že
současné město na konci cest se až tak neliší od toho
někdejšího. Stále víceméně platí středověká průpovídka o
tom, že „sůl přichází ze severu, zlato z jihu, peníze
od bílých a slovo Boží z Timbuktu“.
Obchod
kvete nadále, i když jeho sortiment se poněkud změnil či spíše
rozšířil. Přibyla také dvoupatrová tržnice, z jejíž
střešní terasy se dá obhlédnout celé město. V okolních
uličkách se stále prodává sůl přivážená v plátech
z pouště, čerstvá zelenina, ovoce, maso (na tržišti
lednice ovšem nejsou), mačety, dýky, beduínské pláště, ozdoby
… a ještě dnes lze někde v ústraní se dohodnout na koupi
otrokyně. Prý za 260 amerických dolarů.
Nezměnil
se ani neustálý atak Sahary na Timbuktu. Vítr přináší z pouště
jemný písek, který pozvolna město zasypává. Pálí do bosých
nohou stejně jako před tisícovkou let. Jen tu a tam je vystavěno
něco z betonu, ale dále převládají hliněné stavby. Městem
prochází jediná asfaltovaná silnice, všechny ostatní uličky
jsou prašné, a to doslova. Výjimkou je historický střed, který
byl díky finanční pomoci ve prospěch zachování kulturního
dědictví vydlážděn, a taky kanalizace je v centru částečně
skrytá. I Timbuktu by však slušela služba čistící průběžně
město od pohozených odpadků.
V platnosti
zůstává rovněž islámská šaháda: Není božstva kromě
Boha a Mohamed je posel Boží. Bílý nemuslim, pokud z něj
padají peníze, je pouze trpěn, a tak jako kdysi, ani dnes není
Timbuktu pro bělochy městem zcela bezpečným.
Kdo si
dokáže z ulic zhruba třicetitisícového Timbuktu odmyslet
auta, motorky, pohozené plastové láhve, reklamu na coca-colu, ten
může stále objevovat město skoro takové, jaké ho kdysi nalézali
Mungo Park, René Caillié, Heinrich Barth či Richard Haliburton.
|