Pomohl
mi do sedla na hřbetu velblouda a vedl jej za uzdu mezi dunami dál
do pouště do osady Tuaregů několik kilometrů od Timbuktu.
V modré ganduře splývající mu až k patám, na hlavě
černý turban, jehož cípem si zakrýval ústa a nos, kráčel v
sandálech jemným zvlněným pískem naprosto jistě, jako by
šel po vydlážděném chodníku. Připomnělo mi to biblickou
legendu o Kristu kráčejícím po vodě. Musa, tak se mi představil,
znal pár slov anglicky a zajímalo ho, jak se jmenuji já, mám-li
doma ženu, kolik mám dětí… Choval se přátelsky a ani už si
tolik svůj obličej nezakrýval. Když jsme dorazili na místo,
věnoval jsem mu na památku nožík kombinovaný s otvírači
konzerv a lahví. Byl spokojen a uvedl mne mezi ostatní velbloudáře
rozsazené na koberečku. Nabídli mi místo i sklenku mátového
čaje. Rázem začali vytahovat zpod záhybů svých tunik
nejrůznější tepané přívěšky, náramky, nože a drobné
dřevěné sošky. Se zájmem jsem si věci prohlížel, a protože
jsem nechtěl hostitele urazit, projevil jsem zájem o koupi, ale jak
je zvykem, smlouval jsem o nižší cenu. Musa seděl vedle mne a
radil, jestli je cena už přijatelná. Dostal jsem se i díky jemu
až pod polovinu původní sumy, ale bylo mi jasné, že Musa nebude
hrát proti svým druhům. Nakonec byly spokojeny obě strany a
kupující ani prodávající neztratili svou tvář.
Musa,
který se předchozího obchodování nezúčastňoval, mne pojednou
vyzval, abych šel s ním, a vedl mne stranou až za jeden ze
stanů. Tam se posadil, vyzval mne, abych si sedl vedle něj, a nyní
on vyložil přede mnou svoje zboží. Nabízel rovněž zajímavé
kousky, ale marně jsem se mu snažil vysvětlit, že jsem právě
koupil skoro to samé a další nepotřebuji. V té chvíli se
jeho výraz začal měnit, jako když odchází den, a změnil se
v temnou noc, když jsem rozhodně odmítl cokoliv dalšího
koupit. Dál už se mnou nepromluvil, jako bychom se nikdy neviděli.
Trochu mě to na něj zamrzelo a přemýšlel jsem, zda i toto je
jeden z mnoha rysů Tuaregů.
Nomádské
ležení, do něhož mne Musa zavedl, představovalo několik stanů
takřka kruhového půdorysu, vytvořených z kozích kůží či
rohoží napnutých na konstrukci z klacků. Pokud nefouká a
vítr nežene písek, jsou zdola asi metr ze dvou protilehlých stran
odkryté. Na podlaze jsou rozloženy rohože. Pokrmy se ale
připravují venku na jednoduchých vařičích s dřevěným
uhlím.
Způsob
života Tuaregů v nehostinných pouštních oblastech, jejich
bojovnost i světlejší barva kůže a zahalený obličej, to vše
vedlo k nejrůznějším domněnkám o jejich původu. Dokonce
se spekulovalo, že se má prý jednat o potomky ztracené římské
legie. Nyní je snad už definitivně prokázáno, že Tuaregové
vzešli z berberského etnika, které na severu Afriky žije už
téměř deset tisíc let. Poté, co se do těchto končin začali
tlačit Arabové, některé skupiny se od Berberů oddělily a
ustoupily na jih do pouště. Zhruba od sedmého století již můžeme
mluvit o samostatném národě Tuaregů. Sami sebe označují jako
Kel Tamašek – Lid mluvící jazykem tamašek, což je jeden
z dialektů berberštiny, a zachovali si i písmo původní
domoviny. Podle jiných je jejich jméno odvozeno z arabského
at-Tawárika, neboli „Bohem opuštěni“. Vyznávajíce učení
islámu nejsou Alláhem opuštěni. Spíš by se dalo říct, že se
sami stáhli do ústraní.
Žijí
skromně, živí se pasteveckým chovem velbloudů a drobného
dobytka, ovládli karavanní obchod napříč pouští. Dělí se na
klany a dále na takzvané kmeny tawsit, v nichž se společenské
postavení dědí. Nejvyšší vrstvou jsou imažiren – válečníci
chránící společná stáda a karavany, jim podřízená je vrstva
imrad, chránící dobytek uvnitř vesnice, nižší vrstvu, islemen,
tvoří marabutové, vykladači koránu, a na nejnižší úrovni
jsou iklan, zajatci z válečných výprav. Zvláštní
postavení mají inaden, řemeslníci zabývající se zpracováváním
kůže, dřeva i kovů, z nichž vyrábějí šperky s rodovými
znameními. Tuarežská rodina je matriarchální. Zatímco muži se
chrání před palčivým sluncem a pouštním pískem látkou
omotanou kolem hlavy, zakrývají si i valnou část obličeje, ženy,
ač muslimky, nosí tvář odkrytou. Tuarežští bojovníci se zdobí
dlouhým, mírně prohnutým mečem zavěšeným u pasu. Jsou
mistrnými jezdci na koni, ale stejně ovládají i jízdu na
velbloudech. V počtu zhruba půldruhého miliónu žijí na
území států Alžírsko, Libye, Mali, Niger a Burkina Faso.
Už
dávný exodus Tuaregů do pouště svědčil o jejich touze po
svobodném životě a neochotě podřizovat se komukoliv. Jejich
nepřítelem byl každý, kdo je chtěl spoutat. Bojovali
s Marokánci, Francouzi a poté, kdy vládu nad bývalými
koloniemi převzali vůdci původního černošského obyvatelstva,
které bylo v minulosti Tuaregy považováno za méněcennou
otrockou rasu, došlo i na konflikty s nimi. V Mali a
v Nigeru národnostní útlak násobený nedostatkem potravin
v důsledku sucha a nesplnění vládních záruk vůči
Tuaregům vedl v průběhu 60. až 90. let minulého století
k ozbrojeným vzpourám, tvrdě potlačeným vládní mocí.
Na
severozápadním okraji Timbuktu je památník Flamme de la Paix,
Plamen míru. Pod bílými oblouky, které mohou představovat
sepnuté ruce, jsou roztavené zbraně Tuaregů, symbolizující
definitivní konec bojů. Proto Plamen míru. Velkolepé vstřícné
gesto a snaha však ještě nemusí přivést obě strany
k definitivnímu a věčnému míru…
Hotel
Lafia je nedaleko odtud, a tak jsem si před snídaní odskočil
udělat několik snímků památníku. Cestou se ke mě přidal mladý
muž, podle stylu oblečení možná Tuareg. Zeptal se, zda mě může
doprovodit. Proč ne, svolil jsem v domnění, že se třeba dozvím
i něco, co s památníkem souvisí. Místo toho se mladík
vytasil s přívěšky a náramky a chtěl dělat obchod.
Zakroutil jsem odmítavě hlavou, ale současně jsem si v této
souvislosti u mírového památníku uvědomil, že boj o
přežití může mít i tuto podobu.
|