Písečné
Benátky – město milionářů
Jiří Roupec
|
|
Moskva,
Sankt Petěrburg, Vladivostok, Stalingrad, pardon Volgograd, a snad
ještě jména hokejových měst Omsk, Čeljabinsk, Kazaň... a tím
pro mnohé znalost měst Ruské federace možná končí.
Kdo
kdy slyšel o Kjachtě?
Měli
by ji znát alespoň milovníci čaje.
A proč
zrovna čaje?
Protože
dlouhou dobu, pravda, v předminulých staletích, všechen čaj
z čínských čajových plantáží byl přivezen nejprve do
Kjachty a teprve odtud putoval přes celé Rusko do Evropy.
A kde
že ta Kjachta je?
Ano,
nedivme se, že je to místo spíše neznámé, vždyť leží
v písečné stepi až na jihovýchodní Sibiři, v Burjatské
republice, poblíž hranice s Mongolskem a to je pro nás
Evropany přece jen dost z ruky.
Historie
Kjachty úzce souvisí s rusko-čínskými vztahy. Jistá
pravidla se jim na konci 17. století snažila dát takzvaná
Nerčinská dohoda, určující průběh hranice mezi oběma státy a
současně umožnující obchodní kontakty ruských a čínských
kupců. Četné střety příhraničních Mongolů však plnění
smlouvy narušovaly. Carevna Kateřina I. proto vyslala na Dálný
východ nové poselstvo vedené hrabětem Savvem Lukičem
Vladislavičem-Raguzinským. Jeho mise dorazila k mongolské
hranici v srpnu 1727. Raguzinský nechal na severním břehu
řeky Kjachty, v místě tradičního zimoviště ruských a
čínských obchodníků, postavit Novotroickou pevnost s kasárnami,
sklady a také s kostelem zasvěceným svatému Savvovi Srbskému.
V 70. letech už pevnost nestačila pojmout všechny obyvatele,
domy se stavěly i před opevněním, a tak vznikla osada
Troickosavsk.
Rozhovory
s čínským dvorem nebyly jednoduché, vlekly se takřka rok,
ale zkušenému diplomatu Raguzinskému se podařilo v červnu
1728 smlouvu, která otevřela novou epochu vzájemných vztahů,
uzavřít. Podpis dokumentu se konal na břehu Kjachty, a na základě
toho vstoupil do historie jako Kjachtinská smlouva. Následující
den po podpisu (15. června 1728) položil hrabě Raguzinský
základní kámen obchodní stanice nazvané Kjachta. Jméno patrně
pochází z mongolského výrazu „chjagta“ používaného
pro plevel připomínající obilovinu. Posléze Kjachta požívala
statutu svobodného hanzovního města. Obdobné kupecké středisko,
Majmajčen, vybudovali na druhé straně hranice i Číňané.
Obchod
mezi oběma zeměmi byl veden směnou zboží bez peněz. Rusové
dodávali Číňanům kožešiny, zlato, stříbro... za to od nich
brali především čaj. Jednotkou takové platby se stala čajová
cihla. Drobné čajové lístky slisované do koulí či cihel je
stará čínská praktika uchování čaje. Ve vlastivědném muzeu
v Kjachtě, kde je čaji věnována celá místnost, je k vidění
nejen lisovaný čaj, ale i další sorty a způsoby jeho tehdejšího
balení čaje.
|
|
|
|
Do
Kjachty dopravovaly čaj přes Mongolsko karavany velbloudů. Každé
zvíře neslo čtyři balíky po padesáti kilogramech. V sezoně
bylo takto denně dopraveno do Kjachty na tisíce balíků čaje. Na
burze, v takzvaném „gostinom dvore“, byla zásilka
rozdělena podle kvality a určena cena. Čaj pak zabalený do
nevydělaných kůží, aby cestou nenavlhl, putoval na vozech či na
saních před Irkutsk, Krasnojarsk, Tomsk do Permu, přístavu na
řece Kamě, kde byl náklad přeložen a lodí převezen do Nižného
Novgorodu a odtud vlakem do Moskvy. Na cestu Ruskem navazovala trasa
přes Varšavu do Lipska a dál.
Na
přelomu 18. a 19. století, kdy Rusko i Evropa propadly vůni a
chuti čaje, kulminovala i prosperita Kjachty. V polovině 19.
století činil roční obrat obchodu s čajem kolem třiceti
miliónů rublů. Ve městě fungovalo 58 obchodních firem a Kjachtu
znal celý obchodní svět, včetně Ameriky, jako město milionářů.
Díky obchodní prosperitě se tam začala rozvíjet i řemesla.
Kjachta tehdy čítala téměř tisíc domů a žilo tam pět a půl
tisíce obyvatel.
Současně
s hospodářským vzestupem Kjachty rostla kulturní úroveň a
vzdělanost obyvatel. V roce 1811 byla otevřena soukromá
škola, od roku 1833 fungovala vojenská rusko-mongolská škola,
v roce 1862 vzniklo ženské učiliště, později
přeorganizované na gymnázium, teprve třetí toho druhu v Rusku,
v roce 1876 bylo otevřeno šestitřídní mužské reálné
učiliště, první v Zabajkalsku. Všechny tyto vzdělávací
instituce byly sice dostupné pouze pro děti z majetných
rodin, ale i ostatní děti mohly navštěvovat školu, která byla
financována z prostředků správy města a příspěvků
dobročinných společností.
Svou
roli v rozvoji osvěty mělo zajisté i tamní prolínání se
vlivů evropských, ruských, mongolských, čínských, krom toho
v Kjachtě žili ve vyhnanství vzdělaní děkabristé a pak
tam rovněž pobývalo několik významných vědců (botanik I. V.
Palibin, entomolog G. E. Grumm-Gržimajlo, ornitolog V. A. Bianki,
paleontolog M. V. Pavlov) a také cestovatelů (N. M. Převalský, G.
N. Potanin, D. A. Klemnc, P. K. Kozlov, V. A. Obručev...). Kjachta
byla totiž i východiskem řady badatelských a geografických
expedicí do Mongolska, Číny a do Tibetu. V Kjachtě byla brzy
vytvořena bohatě vybavená knihovna, zřízeno muzeum zaměřené
na regionální historii, fungoval tam literární salón a vycházely
i místní noviny Bajkal. Pro bohatý intelektuální život se
Kjachtě s uznáním přezdívalo Písečné Benátky.
Vzdor
mnohaleté hospodářské prosperitě a vybudované kulturní úrovni
začal se v závěru 19. století projevovat pokles obchodu,
s tím související odliv kapitálu a pozvolný úpadek. Jednak
byla časem rusko-čínskému obchodu otevřena celá hranice a dá
se říci, že dějinná role Kjachty skončila otevřením
Suezského průplavu, který v režii Angličanů umožnil
rychlejší dopravu čaje z Asie do Evropy. Rusové v podstatě
Kjachtu odepsali, a aby si zachovali alespoň část dosavadního
obchodu, začali dopravovat čínský čaj mořskou cestou přes
Oděsu.
|
|
|
|
Někdejší
symbol zlatého věku Kjachty – gastinyje rjady – jsou
v současnosti i obrazem jejího úpadku. V části kdysi
honosné budovy s arkádami je sice obchodní dům, ale v zadním
traktu a na nádvoří, kde bývaly denně navršeny tisíce balíků
čaje, se dnes vrší odpadky, zdi jsou oprýskané, dveře desítek
obchůdků vonívajících čajem jsou zatlučené prkny. Hrabě
Raguzinský shlížející na ono torzo z billboardu
připomínajícího, že rok 2013 je rokem 285. výročí založení
Kjachty, zřejmě nepočítal s tak smutným osudem svého
města. Běh a vývoj světa maří mnohé velkolepé představy.
Také Vladimír Iljič Lenin, stojící v sošném ustrnutí na
hlavní ulici, si budoucnost Kjachty představoval jinak. Za ním,
jako memento komunismu, stojí torzo chrámu Trojice.
Kam to
všechno dospělo?
Dnešní,
zhruba dvacetitisícová Kjachta se snaží využít své historie na
slavné Čajové cestě alespoň pro turistiku. Čaj, jak by snad
někdo očekával, není nikterak v popředí nabídky, zato se
uchovávají staré kupecké dřevěnice a domy, v nichž žili
slavní obyvatelé. Město nabízí hotelové kapacity, restaurace,
směnárnu, benzínku, opravnu aut a s tím související služby.
Jistou šanci v tomto ohledu Kjachtě dává městem vedená
dálnice z burjatské metropole Ulan-Ude k mongolské
hranici a dál do Ulánbátaru. Zda to Kjachtě bez význačnějšího
průmyslu postačí k přežití, ukáže čas.
|
|
|
|