Krása
a příchylnost
Polynésanek je sice stále pověstná, ale aniž bych chtěl tamní
vahine pomlouvat či dokonce společensky shazovat, je to už více
méně legenda. Jistě, jsou tam stále dívky urostlé,
přitažlivé, umí se obléct i nalíčit, ale v nepřehlédnutelném
množství také ženy otylé, v hýžďových partiích až
neskutečně nakynuté. Ony nezdobné tělesné parametry nejsou s to
eliminovat květinové věnce a květy, které si všechny ostrovanky
vkládají také do vlasů.
Ten,
kdo rozumí
polynésky nebo se toho dopídil jinak, si může myslet, že si snad
spraví oko a náhled na tamní ženy na ostrově Huahine, ležící
170 kilometrů severozápadně od Tahiti. Soudě podle jména
ostrova, Hua prý může být vyloženo jako sex a hine
je zkomolenina polynéského výrazu vahine neboli žena. Že by Ostrov
žen posedlých sexem? Kde jsou ty časy,
kdy námořníci
i kvůli Huahiňankám dezertovali z lodí a malíři pro takové
modelky opouštěli dobré bydlo v Evropě. Domorodci v této
souvislosti ovšem připomínají, že původní název ostrova zněl Matairea,
což přeloženo znamená Šťastný
vánek.
Kapitán James Cook dal zase ostrovu, u něhož v roce 1769 zakotvil,
jméno Hermosa – krásný. Ať tak nebo jinak, jméno
je vždy spojeno s něčím příjemným.
Jak
již bylo zmíněno
Polynésanky se rády zdobí květy tiaré. Není v tom jen
prostá ozdoba, ale také tím má být něco sděleno. Pokud má
Polynésanka květ za pravým uchem, říká tím, že je zadaná.
Jestliže se květem zdobí za levým uchem, dává najevo, že je
naopak volná. V případě že si vahine dá květy za obě
uši, naznačuje, že je sice zadaná, ale v jistém případu
se může zachovat i jako volná. Žena, která se předvádí
s květem v ústech, podle květomluvy říká, že je
připravena k milostným hrám. Mnohé Evropanky se podle vzoru
Polynésanek zdobí květy též. Otázkou je, zda také ony vládnou
řečí květů.
Ostrov
Huahine je poněkud
stranou turistického zájmu. Působí spíše venkovsky, klidně,
prostě. Není taky tolik obydlen. V osmi obcích tam žije něco
přes šest tisíc obyvatel. Mluvím sice o jednom ostrově, ale ony
jsou to opět ostrovy dva, oddělené od sebe malou úžinou, dnes
již překlenutou mostem. Při odlivu není ani potřeba, neboť
úžina se dá přejít po písku.
Fare,
správní středisko
Huahine, je stejně klidné až ospalé. Je vybaveno veškerými
obvyklými službami – nákupním centrem, zdravotním střediskem,
poštou, bankou, úřady, čerpadlem pohonných hmot, restauracemi,
servisem pro turisty, má přístav a nedaleko je i letiště.
Ostrované
se převážně
živí pěstováním a prodejem tropického ovoce a samozřejmě i
rybolovem. Pokud nevyplouvají s většími loděmi na otevřený
oceán, loví v lagunách pomocí harpun, do vrší a při ústí
řek stavějí zvláštní zařízení využívajícího k chycení
ryb přílivu a odlivu. Ryby vplují mělkým kameny obloženým
kanálem do hlubšího bazénku, a když voda opadne, zůstanou tam
uvězněny a stačí je jen vybrat. Naopak posvátně se domorodci
chovají k úhořům, kteří se usídlili v potoce se
sladkou vodou stékající z hor. Místní věří, že jsou
ztělesněním duší jejich předků. Nápadným znakem úhořů na
jejich metr i více dlouhém tmavém těle jsou jasné modré oči.
Pro pochoutku, tuňáka v oleji, servírovanou jim turisty,
vystrkují lačně otevřené tlamičky nad hladinu a pózují
tak před objektivy fotografů. Nejsou nikterak nebezpeční a běžně
se s nimi v potoce děti koupou.
Na
ostrově jsou také
tři desítky svatyň marae roztroušených na pobřeží v různém
stavu rozpadu či rekonstrukce. Jejich torza jsou v kopcích
zarostlé vegetací deštné džungle. Před příchodem Evropanů
byla na kamenných oltářích obětována bohům zvířata i lidi.
Obětiny pak byly společně rituálně pojídány. Kanibalismus
byl na Huahine praktikován snad ještě v 18. století. Pokud
se někdo otřásl hnusem, ať si uvědomí, že to v minulosti
nebyla jen specialita tichomořských ostrovů, ale podobně tomu
bývalo i v jiných částech světa, dokonce i ve starověké
Evropě.
|