Lidé,
kteří se rozhodnou strávit svoji
dovolenou na Sardinii, mají
obvykle za sebou tradiční pobytové
destinace na chorvatských,
italských či řeckých plážích, a tak na
ostrově západního
Středomoří hledají cosi nového a jsou
ochotni podstoupit i
kombinaci pobytové a poznávací
turistiky. Pokud mimo ležení na
mořském písčitém břehu hledají
exotiku, pak jsou nejspíš
víceméně zklamáni a najdou se mnozí,
kteří se po dvou třech
dnech rozhodnou poznávací program
ignorovat. Byť je Sardinie
druhým největším ostrovem
Středozemního moře, nedisponuje
tolika druhy atrakcí, které jsou
s to zaujmout zpohodlnělého
Evropana. A ta největší ostrovní
zvláštnost – nuragy,
prehistorické megalitické stavby, se
mohou zdát všechny stejné,
a tak stačí přece vidět jeden.
Na
první pohled se to tak může skutečně
jevit. To ale jen při
povrchním pohledu. Charakterem stavby
a jejich provedením jsou
shodné, v mnohých detailech se
různí, budí obdiv nad
dovedností starověkých stavitelů, ba
přímo provokují množstvím
teorií o smyslu a účelu staveb a při
sklence sardinského vína
popouštějí uzdu takřka dänikenovským
úvahám.
Nurag
je kamenná stavba ve tvaru komolého
kužele, zužujícího se
odzdola nahoru, o výšce obvykle okolo
deseti metrů, ba i vyšší,
o vnějším průměru základny zhruba
patnáct metrů. Vnitřní
okrouhlý prostor může mít průměr osm
až deset metrů, což by
odkazovalo na tloušťku zdí dva a půl
metru. Jejich hrubost je
ale nižší, neboť zdmi jsou šroubovitě
vedeny schody do patra
kryjícího nepravou klenbou vnitřní
prostor. Zdivem jsou kamenné
bloky, při základu několikatunové, na
něž byly pravidelným
řádkováním kladeny bloky menší, aniž
bylo použito jakéhokoliv
pojiva. Čím výš, tím byly kameny
pečlivěji opracovány.
V nižších vrstvách byly kameny
stabilizovány klíny. Malý
vchod je obvykle při zemi,
v některých případech metr nad
úrovní základny. Vnější stěna nuragu
byla oplácána hlínou a
uhlazena, i z toho důvodu, aby
vetřelci nemohli slézat věž
pomocí spár. To je nejjednodušší a
nejčastější podoba
nuragů. Takových je na ostrově šest a
půl tisíce. Jejich vznik
odborníci datují od 16. století do 3.
století před naším
letopočtem. Podle podobnosti
s antickými stavbami se jim také
říká tholos nuragy. Představují
vylepšenou podobu svých
předchůdců, o dvě staletí starších,
takzvaných protonuragů,
což byly stavby zhruba stejné stavební
technologie, ale ještě ne
tak esteticky vybroušené. Jejich
základní odlišností od tholos
nuragů byla nepravidelná základna,
podstatně menší přízemní
prostor, který zřejmě nesloužil
k obývání. Život
obyvatel protonuragů se odehrával
v patře krytém dřevěnou
střechou. Badatelé uvádí, že
protonuragů je na Sardinii kolem
tří stovek.
Od
protonuragů přes tholos nuragy šel
vývoj tohoto typu ostrovních
staveb k nuragovým komplexům
s několika propojenými
nuragy. Nevznikaly zřejmě podle
prvotního plánu, ale postupně
byly rozšiřovány přístavbami, snad
jako sídlo zvětšujícího
se rodinného klanu či celé vesnice.
To
vše se můžeme domnívat, neboť oni
dávní stavitelé nezanechali
o sobě ani o účelu svých staveb
nijakých zpráv. O takzvané
nuragové kultuře můžeme „číst“ pouze
z pozůstatků
staveb.
Není
ovšem tak docela pravda, jak uvádějí
cestovní kanceláře, že
sardinské nuragy jsou ojedinělými
stavbami jinde se
nevyskytujícími. Snad v jistých
detailech jsou ojedinělé,
ale obdobný princip kruhových staveb
je uplatněn i jinde, často
v místech od sebe hodně
vzdálených. Právě místa výskytu
kruhových, kuželových staveb mohou
také ukazovat, kudy vedly
migrační trasy pradávných národů,
jejichž účastníky byli i
nositelé stavebních technik.
Zmíněný
přídomek tholos vychází z nápadné
podobnosti s pohřebními
kruhovými mohylami v Řecku. I ty
jsou stavěny stejným
stylem, zakončené nepravou klenbou do
tvaru úlu. A nebýt patrové
nadstavby u sardinských nuragů, pak by
vypadaly asi stejně. Řekové
ovšem tento stavební princip
nevynalezli. Tholy se už ve čtvrtém
tisíciletí př. n. l. vyskytovaly
v Sýrii, Turecku na
Arabském poloostrově, odkud se přes
Kypr a maloasijské ostrovy
dostaly do Řecka a pak dál na iberský
poloostrov a na Sardinii a
Korsiku. Jestliže některé prameny
uvádějí, že stavitelé
nuragů přišli na Sardinii ze severní
Afriky, je to možné.
Starověcí plavci překonávající
Středozemní moře hledali
vhodná místa ke kolonizaci a není
vyloučeno, že před tím, než
objevili Sardinii, usadili se, třeba
jen na čas, na severoafrickém
pobřeží.
Výsledky
archeologického výzkumu ostrova
nasvědčují tomu, že nuragy
nebyly prvními importovanými typy
staveb na Sardinii. Poblíž
města Sassari byl objeven pyramidální
stupňovitý objekt, nápadně
se podobající mezopotámským
zikkuratům. Stavba známá jako
Monte d’Accoddi časově předchází
nuragům, předchází i době
výstavby egyptských pyramid a
chronologicky zhruba odpovídá době
vzniku megalitického komplexu
Stonehenge. Byli před staviteli
nuragů na Sardinii mezopotámští
Sumerové? To, že by strůjci
nuragové kultury byli jejich potomky,
se mi nezdá pravděpodobné,
už z toho důvodu, že
nepokračovali v typických
sumerských stavbách. Sardinský
zikkurat sloužil jeho stavitelům,
byli-li to Sumerové, tak jako
v jejich domovině, ke kultovnímu
obřadu přiblížení se díky vyvýšenému
místu k bohům.
Východo-západní
exportní proud mohylových staveb nebyl
zřejmě jediný. Skoro
shodné s nuragy jsou takzvané
brochy ve Skotsku a na
Orknejských ostrovech. Ty snad i
nuragům časově předcházejí.
Odkud se dostaly tam, na to jsem
v žádných pramenech
nenarazil. Dänikenovci by v této
situaci asi sáhli po
vesmírném zdroji.
Stejně
by se dalo říct, že odkudsi
z vesmíru spadla do centra
Afriky kuželovitá kamenná stavba
takzvaného Velkého Zimbabwe.
Jak uvádí A. C. Clarke, je to jediná
stavba na černém kontinentě
na jih od Sahary, která byla postavena
s dovedností a
inženýrským vedením, jež je zbytku
Afriky cizí. Je to ovšem
stavba podstatně mladší, stará snad
jen několik století.
Kruhový
stavební princip lze najít rovněž u
našich slovanských předků,
kteří okrouhlé mohylové stavby
používali k pohřbívání
svých zesnulých. Zde by se snad dala
hledat vazba na maloasijské
pohřební stavby tholos. Mohylový
způsob pohřbů, přenesený
v šestém století i na Moravu,
byl, pokud se týká stavební
vyspělosti mohyl, na nižší úrovni.
Z toho časového
rozdílu několika tisíciletí je asi
hodně odvážné hledat zde
souvislost s megalitickou
technikou nuragů či brochů.
To
už snad bude přijatelnější hypotéza
vztahu, který bych si
dovolil laicky spatřovat mezi
středověkými rotundami a stavebním
principem tholů, brochů a nuragů.
V případě
rotund je jejich rituální, náboženský
účel objasněn, u nuragů
a brochů se o to, čemu sloužily, vedou
stále spory a hypotézy
směřují spíše k obytnému užití
vystavěnému tak, aby
chránily uživatele i v případě
ohrožení nepřítelem.
Faktem
je, že v prehistorické době byla
megalitická stavební
kultura na vysokém stupni. Současníci
žasnou především nad
tím, jak tehdejší stavitelé dokázali
stavebně užít prvky
často mnohatunové hmotnosti bez
použití jakékoliv techniky.
Vysvětlení je vlastně prosté –
ovládali a využívali primární
mechaniku, kterou našinec zná jen
teoreticky, dokázal ji vtělit
do strojů, ale samu o sobě ji
prakticky už dávno nepoužívá.
|