Bráno
geologicky, ostrov Sardinie byl
v pradávnu součástí takzvané
tyrhénské desky vytvořené mořskými
sedimenty. Vápencové
nadloží pokrývá převážnou část ostrova a
vytváří ony
světle zářící útesy padající kolmo do
moře. Zvnějšku je
tvaruje neutuchající příboj, zvnitřku
pak jsou vymývány vodou
z podzemních pramenů, čímž vznikají
nejen dutiny ve
vápenném masivu, ale také úchvatné
krápníkové scenérie.
Nejrozsáhlejší
jeskynní komplex vznikl před dvěma
milióny let na západním
pobřeží ostrova na výběžku Capo Caccia.
Několikaúrovňový
labyrint sálů, chodeb a průlezů,
s bohatou krápníkovou
výzdobou, byl patrně znám už pravěkému
člověku. Lidmi naší
doby byly jeskyně znovuobjeveny až
v 18. století a od té
doby se těší stálému zájmu návštěvníků.
Jedním z prvních,
kdo prozkoumal a zmapoval jeskyně, byl
anglický námořní kapitán
Henry Smith. O jeskyně se intenzivně
zajímal přírodovědec
Alberto La Marmora, po němž je
pojmenováno jeskynní jezero. Prohlídku
krasového podzemí si nenechaly ujít ani
hlavy pomazané,
leč například někdejší král Sardinie
Karel Albert Savojský,
který vstoupil do jeskyní vícekrát, není
tam zapsán jen zlatým
písmem, nýbrž traduje se, že aby mohl
vejít s královsky
vztyčenou hlavou, nechal vstup
prostřílet z děl a tím
poničil i část krápníkové výzdoby.
Vzhledem
k tomu, že vstup do jeskyně je na
úrovni mořské hladiny,
slaná voda, zejména při rozbouřeném
moři, proniká i dovnitř.
Navíc je propojena s Neptunovou říší i
podzemním sifonem, a
snad proto je vládce moří respektován
coby její patron. Na jeden
ze skvostných výtvorů přírody dnes však
dohlíží i člověk.
Zpočátku
byla Grotte di Nettuno přístupná
skutečně jen z moře. I
dnes co chvíli vyplouvají z přístavu
Alghero výletní lodě
vybavené výklopným můstkem, po němž
mohou návštěvníci
pohodlně vstoupit do jeskyně. Zážitkem,
i když pro mnohé méně
pohodlným, je sestoupení k jeskyni
po schodišti čítajícím
656 schodů. Escala
del Cabirol je samo o sobě
grandiózním dílem, tentokrát nikoliv
přírody, ale člověka.
Suchá cesta byla vybudována, přesněji
řečeno vytesána, ve
strmé skále v roce 1954. Více než
stometrové převýšení
překonává schodiště o průměrném sklonu
čtyřiceti stupňů.
Zhruba metr široká skalní cesta
dovoluje nanejvýš, aby si
dokázali vyhnout lidé sestupující a
ti, kteří mají jeskynní
podívanou za sebou. Dělníci mohli jen
místy využít přirozené
spáry ve stěně, leckde museli stezku
do masivu zahloubit a pak po
celé vnější straně chodníku vystavět
zídku. I tak se o mnohé
pokouší při pohledu dolů závrať.
Hloubka
jeskynního Neptunova bludiště je
zhruba dva a půl kilometru,
zpřístupněna je však jen trasa
v délce dvě stě metrů.
Hned úvodní jezerní sál vzbudí údiv, a
to nejen svou výškou a
rozlohou. Monumentálnost krápníkové
výzdoby je násobena jejím
zrcadlením v čiré hladině jezera.
Prolínání přirozeného
světla zvenčí s nádechem mořské
modře s umělým
osvětlením dávají krápníkovým
scenériím zvláštní
barevnost. Světelné podmínky daly
vzniknout na stěnách zeleným
koloniím řas a mechů. Průzračnost vody
je dána vysokým obsahem
vápníku, což nevadí tamním rakům a
hvězdicím. Kdysi, snad
ještě nedávno, zde měli své útočiště i
tuleni, než je
výkřiky údivu návštěvníků a blesky
jejich fotoaparátů
přinutily nalézt si jinde klidnější
místo. Dominantním je
mohutný centrální stalagmit, nazvaný
Acquasanktiera –
křtitelnice. Jako k pítku se k ní
přilétají občerstvit
ptáci hnízdící v okolí. Voda
dopadající na krápník ze
stropu totiž vytváří na jeho vrcholu
prohlubeň se sladkou vodou.
Jezero Lamarmora se táhne do hloubi
jeskyně v délce sta metrů.
V jeho nejhlubším místě bylo
naměřeno devět metrů.
Ze
vstupního sálu prohlídková trasa mírně
stoupá do Sala delle
Rovine neboli Sálu trosek
s obřími stalaktity. Chodník
odtud
vede návštěvníky do Reggia neboli
Paláce, kde z jezera
vystupují masivní sloupy dosahující
stropu jeskyně. Stěna
táhnoucí se až ke konci jezera
s galerií krápníků
navozuje představu gigantických
varhan. Stezka pak stoupá nahoru
do vyššího patra a do Smithova sálu
s mohutným, jedenáct
metrů vysokým a čtrnáct metrů širokým
sloupem, nazvaným Velké
varhany. Sloupoví stalagmitové formace
jí dalo název Cuppola čili
Dóm. V závěru prohlídkové trasy
je návštěvníku
představena ještě Krajková jeskyně a
Hudební tribuna, jakýsi
balkon s vyhlídkou na jezero.
Našince
přirozeně napadne srovnání Grotte di
Nettuno s Punkevními
jeskyněmi v Moravském krasu.
Sardinský podzemní komplex
a jeho krasová výzdoba se jeví,
možná pod dojmem aktuálního
zážitku, mohutnější. Jeskyně
vyhloubené řekou Punkvou a
vyzdobené krápníkovými scenériemi však
nabízejí, jednak
délkou prohlídkové trasy
v kombinaci s výhledem do
propasti Macocha a plavbou po Punkvě,
z poznávacího hlediska
zážitek ucelenější.
Speleologie,
či chcete-li, jeskyňářství,
s sebou nese, odhlédneme-li od
adrenalinového opojení, které přináší
jeho aktivním aktérům,
řadu přírodovědných poznatků. Laikům
pak nabízí nevšední
zážitky a podívanou a v leckom
nabudí obrazy Štorchových
pravěkých lidí či Verneových
hrdinů při jejich cestách
do středu Země.
|