K bájným nalezištím zlata
v povodí kanadského Yukonu vedlo na konci 19. století
několik cest. Žádná z nich nebyla snadná a ty, co se tak
tvářily, se záhy ukázaly jako nejzrádnější. Mnohé z
těch, kteří se vydali zprvu pohodlnou cestou parníkem
proti proudu Yukonu, překvapil příchod zimy a zamrzlá
řeka je nepustila dál. Jiným, co se pokusili dostat od
Valdezu k řece Mackenzie, stál v cestě pro většinu
neschůdný ledovec. Další, snažící se proniknout na sever
z Vancouveru nebo z Edmontonu, zdrtila dlouhá a útrapami
naplněná cesta. Nakonec se ukázaly jako relativně
průchozí, ale nikterak snadné stezky od Skagway přes
průsmyky pobřežního horského pásma – Whiteův a
Chilkootský.
Cesta přes White Pass byla sice o
něco delší, ale zdála se snazší a s použitím koní i
rychlejší. To ale jen na prvním úseku. Široká cesta se
záhy proměnila v uzoučkou pěšinu ve srázné stěně.
Přetížení koně tam v roklích a v bažinách hynuli po
stovkách. Trasa se stala jedním velkým koňským
mrchovištěm a v zimě byla zcela neschůdnou.
Pozornost zlatokopů se tak
soustředila na průchod přes Chilkoot Pass. Na čtyřicet
kilometrů dlouhé stezce z Deye k Bennettovu jezeru,
odkud se pak dalo plout po vodě, si ovšem každý musel
odnést vše potřebné sám, protože strmost stezky
neumožňovala použít koně ani psy. Vzhledem k tomu, že
kanadská jízdní policie na vrcholu Chilkootu, kde
probíhá hranice mezi Aljaškou a Kanadou, striktně
stanovila, že každý, kdo chce projít dál, musí mít
zásoby nejméně na rok, což představovalo s výbavou asi
tunu zátěže a ta se nedala odnést zaráz, každý musel
projít trasu opakovaně tam a zpět nejméně čtyřicetkrát.
Přesto v té době prošlo přes Chilkootský průsmyk více
než dvacet tisíc lidí.
Známý snímek pořízený fotografem
Heggem zachycuje nekonečnou řadu postav sehnutých pod
těžkým břemenem a stoupajících do strmého sněhem
pokrytého svahu. Ta fotografie se stala symbolem
chilkootské trasy a Chilkoot sám bezmála symbolem celé
zlaté horečky na Aljašce.
Jít ve stopách zlatokopů a
neprojít přes Chilkootský průsmyk, to by bylo jako
nepoznat nic. Proto také Chilkoot Trail byl mým
prioritním úkolem aljašské expedice.
Kdo se chce tudy vydat, musí si
nejprve ve Skagway v kanceláři rangerů národního parku
vyřídit a padesáti dolary zaplatit takzvaný permit.
Součástí vyřízení propustky je i důkladné poučení o tom,
jak se na trase chovat – obvyklé je upozornění na
neodhazování odpadků, ale také nesbírání někdejších
odpadků po zlatokopech, které jsou nyní součástí
historického fondu, nerozdělávat táboráky, je zakázáno
rybařit a používat střelné zbraně, stejně tak i vyrážet
na trasu na horských kolech. Mnohé je připomínáno
s ohledem na bezpečnost pohybu v teritoriu medvědů.
Chilkootská stezka začíná u mostu
přes řeku Dyea, asi pět kilometrů od Skagway. Místo bylo
východiskem zlatokopům už tehdy. Až tam, kde řeka ústí
do mořského zálivu, se dalo doplout. Původně tu stála
pouze Healyho obchodní stanice. V roce 1897, s příjezdem
zlatokopů vyrostlo na břehu provizorní město. O dva roky
později tam bylo opět prázdno. Jistý Emile Klatt,
někdejší prospektor, který dobře věděl, co jeho
následovníky čeká, jal se v poříční nivě pěstovat
zeleninu, kterou pak zlatokopům s nemalým ziskem
prodával.
Jen první stovky metrů vede cesta
kolem řeky Dyea takřka v rovině a jen místy stezka
stoupá vzhůru. Zatím jsem šel tudy s nadějí, stejně jako
někdejší předchůdci, že to nakonec nebude tak zlé. Z
mylné představy mě záhy vyvedla voda z rozlitých potoků.
Desítky bobřích hrází udělaly z těch míst v létě
neprůchodné území. Zlatokopové nejspíš nebrali na
stavitelské dílo bobrů ohled a cestu zprůchodnili silou.
Současnost má s bobry, alespoň zde, trpělivost, a tak
rangeři zbudovali nad bažinou stovky metrů prkenných
chodníků.
První zastávkou, zhruba šest
kilometrů od Dyea, býval a je i dnes takzvaný Finnigans
Point, místo, kde v roce 1897 Pat Finnegan se svými
dvěma syny udělal přechod přes řeku a pak vybudoval i
zvýšenou cestu přes močály, aby se až tam dalo dojet
povozy. Je jisté, že se nelopotil zadarmo a nechal si od
zlatokopů za průjezd zaplatit. V zimě lidé táhli náklad
na saních po zamrzlé řece.
Za Finneganovou křižovatkou stezka
prudce stoupá. V lehkém přítmí lesa bylo nutno vážit
skoro každý krok, aby noha nesklouzla po kamenech nebo
po hladkých obnažených kořenech. Jo, jít tak nalehko, to
by nebyla o ničem řeč. Takto jsem měl v batohu stan,
spací pytel, vařič, benzín, nádoby na vaření, něco
teplého a náhradního oblečení, foťáky a skromnou zásobu
jídla na pět dnů. Bylo toho všeho dohromady skoro dvacet
kilo. Kožní póry se otevřely potu po celém těle.
Utěšoval jsem se myšlenkou, že na rozdíl od těch, co
tudy museli jít před sto lety, já projdu trasu jen
jednou. Už takřka za tmy došla naše skupina do tábořiště
Canyon Camp. Je tam srub určený pouze k přípravě jídla,
stany je možno postavit pod skálou o kus dál, nezbytná
železná bedna slouží na uložení zásob před medvědy a
camp je vybaven i dvěma vyvýšenými latrínami. Stačil
jsem jen postavit stan a zalehnout. Po úvodním pochodu
mi brzy překryl naslouchání venkovním šramotům, snad ne
medvědího slídění, spravedlivý spánek.
Kousek dál na druhém břehu se
v těch zlatých letech rozprostíralo město Canyon City.
V roce 1898 v něm žilo půldruhého tisíce lidí. Byly tu
dřevěné domy, ulice, hotely, saloony, pošta a ordinoval
tam prý i lékař. Město je pryč, v křovinách se válejí
jen spousty plechovek, rezavé zbytky nářadí a
rozpadající se kamna možná upozorňují, že kdysi na tom
místě byla hotelová kuchyň. Obrovský parní kotel zase
připomíná lanovku, která odtud vedla do chilkootského
sedla. Za libru vyvezeného nákladu se platilo sedm a půl
centu. Moc se nevyplatila, jednak byla postavena až
v závěru zlaté horečky, dost jí v tom čase už také
konkurovala železnice přes White Pass a pak pro většinu
zlatokopů byla asi cena nad možnosti jejich kapsy.
Další průběh stezky si s námi hrál
dost zlomyslnou hru. Krátké rovné úseky střídala prudká
stoupání, či příkře padala dolů. Tak nás dovedla do
Ovčího tábora. Sheep Camp bylo místo, v němž kdysi lovci
shromažďovali horské ovce. V době zlaté horečky to bylo
jedno ze skladišť nákladu před stoupáním do
chilkootského sedla. Místo dnes určené k přenocování
není příliš pohodlné. Aby se ve svažitém terénu a mezi
balvany vůbec daly postavit stany, rozmístila tam správa
trasy čtvercové dřevěné plošiny. Tvrdá, ale rovná
podložka mi po celodenním hrbení pod batohem záda pěkně
narovnala.
Odtud vede vzhůru nejtěžší úsek
cesty – stoupání do sedla. Také naše skupina se
přidržela doporučení vyjít na tuto část cesty brzy
ráno, aby sněhová pole, až k nim dorazíme, byla ještě
tuhá. Vyšli jsme tedy v šest hodin a z nadmořské výšky
270 metrů. Pěšina se zprvu proplétá pod skalní stěnou
mezi balvany. Zdánlivě příjemná změna nastala na prvním
sněhu, záhy se ovšem ukázalo, že stoupání po něm není
tak pohodlné, a čím byl svah prudší, tím se šlo po
tvrdém kluzkém škraloupu hůř. V minulých dnech
nesněžilo, takže lavinová upozornění kolem trasy se
zdála lichá. Někde v těchto místech v dubnu 1898 však
lavina strhla a zabila několik desítek lidí.
V těch chvílích jsem se
soustřeďoval jen na kladení bot do šlépějí těch, co šli
přede mnou. Říkal jsem si, že to je asi ten úsek
z historické fotky. Jakoby nestačila srázná vyšlapaná
pěšina, shora se snesla mlha a začalo i mírně pršet.
Strmé sněžné pole přešlo v ještě strmější přecházející
v kamennou hradbu. To už nebyla chůze, ale spíše
neohrabané horolezení po čtyřech z jednoho balvanu na
druhý. Byla to už jen poslední překážka v dosažení
sedla. Za ní je jen krátký mírně stoupající úsek ke
kanadské hranici. Džípíeska na vrcholu ukazovala 1078 m.
n. m. Od Sheep Campu je to na čtyřech kilometrech
převýšení o osm set metrů. Výstup nám trval čtyři
hodiny. S vděkem jsme přijali krátký odpočinek v malé
nouzové vrcholové útulně. Kousek odtud už vlála nad
podobným domečkem vlajka s javorovým listem. Kdysi to
zde bylo jedno velké skladiště a někde v těchto místech
Kanaďané vážili zlatokopům zásoby, než je pustili dál.
Dnes tu nebyl žádný strážce hranice ani celník.
I když pořád v mlze a za drobného
mrholení, byl sestup po měknoucím sněžném svahu směrem
do Kanady podstatně snazší. Po půlhodince mlha i déšť
zůstaly vzadu a s každým krokem bylo příjemněji. Brzy
byly čepice, rukavice i šátek v batohu. A to i přesto,
že pohled do průzračného Kráterového jezera plného
plovoucích ker i okolní sněhem pokryté skalní stěny
působily stále ledově. Sevřené horské úžlabiny z
aljašské strany zde vystřídalo široké údolí sbírající ze
všech stran potůčky živené z bílých vrcholových čepic a
naplňující řetěz údolních jezer. Pás šlápot ve sněhu nás
dovedl do Happy Campu, neboli šťastného tábořiště, což
není nic jiného než jedna bouda na vaření, záchod a
několik dřevěných podest pro stany.
Čtvrtý den na chilkootské stezce
byl v naprosté pohodě. Jednak na jídle ubylo něco
zátěže, ale hlavně svítilo slunce a reliéf trasy kolem
Dlouhého a Hlubokého jezera k Lindemanovu když neklesal,
tak vedl v rovině, jen výjimečně se nakrátko zvedl.
Dá se předpokládat, že někteří
zlatokopové tudy již náklad přepravovali po vodě a
v zimě na saních po zamrzlé hladině. Stopy a pozůstatky
jejich přesunů jsou patrné takřka na každém kroku.
Zvedl jsem jednu z rezavých
plechovek pohozených v křoví u jezera. Za oněch sto let
už rez takřka plech strávil. Zatímco cínem zaletovaný
původní plnící otvor byl takřka neporušen, ve dně byla
charakteristická díra po noži. Když jsem otáčel
plechovkou v ruce, jako by přede mnou vyvstal obraz
zarostlého znaveného muže, ve spěchu vyhazujícího z polozatopené
lodě batohy a kartónové balíky. Ještěže se mu podařilo
dosáhnout břehu. Když byl s evakuací svého majetku
hotov, kopl do zrádné lodi a bezmocně se na břehu
posadil. Z tlumoku vytáhl plechovku ovocné šťávy, opřel
si ji dnem vzhůru o koleno, do plechu zarazil nůž a
pootočením čepele zvětšil otvor. Vypil obsah jedním
hltem, pak prázdnou plechovku odhodil stranou. Tak jsem
ji po století našel. A taky jeho loď, tedy to, co z ní
po té dlouhé době zůstalo – jen prorezavělý železný rám,
kus řetězu a dvě tři žebra.
Plavba po jezerech byla samozřejmě
snazší než vléct náklad na zádech, ovšem nebyla bez
potíží. Lodě byly nedokonalé, buď si je muži vyráběli
přímo na břehu jezer, nebo musely přestát transport přes
průsmyk. A pak, byly tam další záludnosti. Například
mezi Hlubokým a Lindemanovým jezerem je na nevelké
vzdálenosti výškový rozdíl přes dvě stě metrů a voda se
tam žene hlubokým úzkým kaňonem, na jehož konci je
kaskádovitý vodopád. Je to pěkné na pohled, ale plavci,
většinou nezkušení, navíc s objemným nákladem, tudy
nemohli proplout bez úrazu.
Zato Lindemanovo jezero, to je
pohádka. Nechce se ani věřit, že o nějakých patnáct
kilometrů zpět byly ve vodě ještě ledové kry a kolem
sníh, tady už se dalo do vody vlézt a smýt pot z těla.
Je to takřka idylická vodní scenérie, obklopená lesy a
horami. U jezera měli zlatokopové další postupný tábor,
co tábor, celé město to bylo.
Od Lindemanu k Bennettovu jezeru
je to zhruba něco přes deset kilometrů. Stezka vede už
takřka po údolní vrstevnici. U Bennettova jezera se
Chilkoot Trail spojuje s cestou přes White Pass a obě
stezky zde končí. V závěru 19. století byly tamní
jezerní břehy jedna velká loděnice. Odtud už cesta
pokračovala po Yukonu k rýžovištím na Bonanze, Klondiku
a claimům v okolí Dawson City. U Bennettu má zastávku i
vláček na trati ze Skagway do Whitehorsu. Železnice byla
cílem naší pětidenní štrapace. Po ní jsme chtěli
pokračovat dál. To už je ale na jiné povídání.
|