Očekával bych, že půlmiliónové hlavní město Irské
republiky bude, jako ostatní evropské metropole, cítit
výfukovými zplodinami, případně, coby přístav, mořem a
rybami, ale já jsem prvně vdechl vůni posečené trávy,
květin a stromů. Nebyl to přelud, nýbrž svěží závan
z největšího dublinského parku St. Stephen‘s Green, na
jehož západním okraji jsem vystoupil z autobusu.
Žel pohrdl jsem nabídnutou voňavou pozvánkou: Bóže… No
park… Jakápak zvláštnost – stromy, keře, trávníky – a
zamířil jsem opačným směrem na rušnou obchodní, uměle
navoněnou a pro turisty oděnou do lákajícího hávu
Grafton Street. I tam sice převládala na čtyřlístcích,
šálách, čepicích a mnohých suvenýrech zelená národní
irská barva, ale do svěžesti to tam mělo daleko.
Na konci ta rušná obchodní ulice jako by změnila tón.
…Já poprvé pohlédl do očí krásné Molly Malone… Ano,
přesně tak zní slova písně o pouliční prodavačce škeblí
a lastur, co z bídy a v horečce zemřela. „And
that was the end of sweet Molly Malone,” zpívá
Bono z kapely U2 či Dubliner’s a mnozí další irští
zpěváci. Tragický osud mladé Dubliňanky připomíná na
nároží její socha s vozíkem, které místní puberťáci
házejí do výstřihu drobné mince.
Proud již odrostlejších chlapců a dívek s taškami pod
paží a s notebooky přes rameno, míří nápadně jedním
směrem, k bráně rozlehlého objektu. Netřeba hádat – je
to Trinity College, nejstarší irská univerzita. Někdejší
augustiniánský klášter byl roku 1592 na pokyn britské
královny Alžběty I. přeměněn na vysoké učení. Nebyl to
zřejmě jen vstřícný akt nadaným Irům. Dlouho tam totiž
mohli studovat jen protestanti a těch je v Irsku
poskrovnu.
Houfy turistů vstupují univerzitní bránou také a nejen
proto, aby si prohlédly i zevnitř rozlehlost
univerzitního areálu. Jejich zájmu se zvlášť těší tamní
knihovna a opět ne jen pro množství ručně psaných a
tištěných knih, jinde v Irsku nevídané, ale zvláště
jeden exemplář na sebe přitahuje pozornost akademicky
vzdělané i laické veřejnosti – The Book of Kelly. Bohatě
ilustrovaný latinský manuskript o životě Krista sepsali
mniši někdy v 9. století na ostrově Iona u Skotska.
Poté, co tamní klášter ohrožovali Vikingové, bylo jejich
dílo přeneseno kolem roku 1653 do Irska. V té době už
bylo celé Irsko v područí Angličanů, ale jejich vliv se
tehdy projevoval hlavně v oblasti Dublinu, zatímco na
irském venkově vládl stále keltský jazyk a zvyky.
I dnes je irština, vycházející z původního jazyka Keltů,
symbolem odporu proti svému někdejšímu okupantovi.
V jazykové bitvě má však jasně navrch angličtina, i když
je všude uváděna až na druhém místě. V tomto smyslu jsem
se dopustil i já určité netaktnosti vůči hostitelské
zemi, když jsem měl prvně uvést irský název města Baile
Átha Cliath (čte se Baljaklije) a pak teprve Dublin.
S tím názvem je to však historicky složitější. Zhruba
kolem 10. století byly v ústí řeky Liffey dvě sídliště –
vikingské s irským názvem An Dubh Linn, což znamenalo
Tmavá tůň, z něhož se vyvinulo ono anglické Dublin, a o
něco dál proti proudu keltská osada Ath Cliasth
(Proutěný brod). Takže obě jména mají vlastně prazáklad
staroirský.
Obdobně neúčastně pohlížejí Irové na Dublin Castel,
kamenný hrad, který Anglo-normané postavili ve 13.
století a dodnes je místními vnímán jako zhmotnění
někdejší anglické moci, i když v současnosti tam sídlí
irská vláda. Řekl bych nic impozantního, už proto ne,
že v dublinské mírně zvlněné rovině hrad takřka splývá
s okolní výstavbou. Irové spíše s úctou vzhlížejí
k budově Hlavní pošty, která byla v roce 1916 za
Velikonočního povstání proti Britům centrem
republikánských vzbouřenců. Oběti potlačeného odporu
připomíná památník před průčelím pošty. To už je takřka
současnost.
Vraťme se ale ještě na chvíli o tisíc let zpět do
minulosti, kdy uprostřed středověké vikingské vesnice na
mírném návrší stál kostelík zasvěcený Kristu. Ve 12.
století byl přestavěn na trojlodní chrám, který
v pozdějších letech prošel několika rekonstrukcemi a
přestavbami. Současná novogotická podoba pochází z druhé
poloviny 19. století. Katedrála Christ Church patří mezi
nejnavštěvovanější dublinské pamětihodnosti. Zbožný
turista může být poněkud pohoršen školáky na výletě teď
rozdováděnými na trávníku pod okny s vitrážemi svatých,
pak snad i zaskočen vstupným do svatostánku a může se
ptát: Je to ještě svaté místo nebo turistická atrakce?
Pravděpodobně obojí.
Nedaleko odtud stojí od roku 1171 konkurenční chrám –
protestantská katedrála sv. Patrika. Podle legendy stojí
na místě studny, skutečně posléze objevené, z níž světec
křtil konvertity. Do kostela zajdou zajisté ctitelé
Jonathana Swifta. Autor světově proslulých Gulliverových
cest byl tři desítky let děkanem katedrály a je zde i
pochován.
Zatímco Swift nechal putovat svého hrdinu po bájných
světech, jiný Dubliňan James Joyce popsal život bez
jinotajů. U puritánů za to sklidil odsouzení, ale
většina jeho krajanů jej ctí. Jak by asi viděl Leopold
Bloom, hlavní postava jeho Odyssea dnešek, nelze
z Joycovy sochy na rohu O‘Connell a Earl street vyčíst.
Leccos bychom se snad dozvěděli 16. června, kdy se slaví
Bloomsday.
Kolik asi při té příležitosti proteče piva, to se dá
rovněž těžko dohadovat. Pivo, hlavně to své černé a
řádně hořké s etiketou Guinness, mají Irové ve velké
oblibě. Guinnessův pivovar v dublinské čtvrti St. James
Gate je továrna, muzeum, obchod a dokonce rozhledna
v jednom. V ceně vstupenky za necelých třináct eur je
exkurze po výrobě černého dublinského zlata
připravovaného podle tradiční receptury z praženého
žita, chmele, vody a kvasnic. Dále se zde návštěvník
dozví, že Guinnessův pivovar produkuje denně tři milióny
pint piva, více než polovina z toho jde na export a
čepuje se pak ve 150 zemích světa. Ve vyšších patrech
Guinnessova Storehousu je interaktivní pivní expozice,
prodejna nejrůznějšího zboží se značkou Guinness a
nakonec úplně nahoře si návštěvník může se sklenicí piva
v ruce obhlédnout Dublin z okna restaurace. To vše ve
stylu takzvaně odpovědného pití.
Být v Dublinu a nenasát atmosféru irské hospody, to by
obrázek nebyl úplný. A kde jinde, když ne v Temple Baru.
Na začátku osmdesátých let minulého století měla být
tato původně dělnická čtvrť úzkých uliček mezi domy
z červených neomítnutých cihel na nábřeží řeky Liffey
zbourána, aby se uvolnil prostor pro výstavbu nového
autobusového terminálu. Zatímco inženýři kreslili plány
nádraží, nízké nájmy přilákaly do uvolněných prostorů
umělce, galeristy, herce, muzikanty, majitele butiků i
provozovatele hospod a barů. Po čase dokonce vznikla
společnost na záchranu a regeneraci této části města. Ze
stavby dopravního projektu pod tíhou protestů sešlo a
Dublin měl rázem novou atrakci. Nikdo z cizinců si
nenechá ujít dát si černé Guinnessovo pivo v některé
z tamních hospod a poslechnout si přitom produkci
typické irské kapely s harmonikou, housličkami, píšťalou
a bubínkem. Hraje se všady, ale vyhlášená je hospoda
Temple Bar, červeně natřená, u vchodu opatřená pamětní
deskou ctihodného sira Williama Templa, podle něhož, z
ne zcela jasných pohnutek, je nyní čtvrť zábavy
pojmenována. Našince v Temple Baru na Essex Gate Street
nejprve překvapí a pak naplní národní hrdostí setkání s
českou hospodou. Czech Inn nabízí samozřejmě české pivo
a také české kuchařské speciality.
Začínalo krápat a po chvíli pršet, což není v Dublinu
nic mimořádného, a tak jsem se vracel na místo, kde měl
čekat autobus, před St. Stephen‘s Green. Protože byla
ještě chvilka času zašel jsem do parku, kde košaté
stromy poskytly útočiště před deštěm nejen mně, ale také
kondičním sportovcům na fotbálek či jogging. Rozlehlé
plochy precizně sestřižených trávníků, záhony květin,
jezírko s kachnami, altány, to vše působí jako
životodárný balzám na uspěchanou dobu, která se ani
Dublinu nevyhnula.
|