Traduje se, že jeden
z Cromwellových velitelů si při irském tažení krajem
Buren posteskl: Není tady ani dost vody pro jednoho
vojáka, ani strom, na kterém by se dal pověsit, ani dost
půdy, do které by se mohl pochovat.
Voda se v tamním krasovém podloží
ztrácí, půda se drží jen puklinách a stromy, a to platí
o celém Irsku, jsou leckde vzácností. Většina z nich
byla pokácena už někdy v 17. století, větší souvislý les
prakticky na ostrově neexistuje a v celkovém součtu
pokrývá lesní porost zhruba pět procent státu. Všude je
zato dostatek, lépe řečeno přebytek kamení.
Dalo by se najít dost příkladů, že
lidé zpravidla využívají toho, čeho mají po ruce
nejvíce. V Irsku je to tedy jednoznačně kámen a Irové
jej ovládli nejen coby zdatní kameníci a stavitelé, ale
kámen začlenili i do svých duchovních světů. Ta myšlenka
mi přicházela na mysl v průběhu celého mého putování po
Irsku.
Kam se člověk na ostrově podívá,
všude vidí kamenné zídky. Na co my máme ploty, na to
mají Irové zídky. Brání vstupu na jejich pozemky,
oddělují sousedy, ohraničují pastviny, nedovolují aby se
dobytek zaběhl… Postavit takovou zídku umí zřejmě každý
Ir. Na tom nemůže být nic tak složitého, řekne si leckdo
od nás. Ale stálo by za pokus postavit třeba jen metr
takové kamenné zídky. Jsem si skoro jist, že bychom
zplakali nad vlastní stavební dovedností, a teprve potom
s uznáním smekli před irskými staviteli, jejichž dílo
stojí stovky a možná i tisíc let.
Kamenných památek je v Irsku
pomalu tolik, co zídek. Mnohé z nich pocházejí z dob
předhistorických, o nichž neexistují písemné či
jakékoliv jiné záznamy, které by vysvětlovaly pravý
smysl výtvorů. V takových případech nezbývá než zapojit
fantazii, ale i tak jde zase jen o hypotézy.
Pravděpodobně už asi šest tisíc
let stojí v centru burenské vysočiny Poulnabrone dolmen.
Dvanáct vztyčených kamenných podpěr nese ve výšce
necelých dvou metrů střešní plochý balvan. Dolmen patrně
sloužil jako hrobka a také archeologický průzkum to
potvrdil nálezem kostí několika pohřbených, ale mohl být
také orientačním bodem v pusté krajině.
Patrně nejvýznamnějším a
nejstarším mystickým místem v irské historii je Hill of
Tara – korunovační pahorek nejvyšších irských králů.
Pochází z předkeltských dob a měl být používán až do 12.
století našeho letopočtu. Dnes už královsky nevypadá,
čas a přírodní živly obrousily někdejší valy obou
prstenců, a tak si můžeme jen představovat, jak místo
vypadalo v čase inaugurací. Zachoval se však korunovační
kámen, nevysoká kamenná stéla, která podle legendy uměla
promluvit, a tak potvrdit správnost královské volby.
Přestože, jak bylo řečeno, netřeba
chodit v Irsku pro kámen daleko, je prokázáno, že mnohé
několikatunové balvany pocházejí i ze vzdálených
lokalit. A znovu je současník před problémem představit
si, jak byly asi v primitivních podmínkách dopravovány.
A uvážíme-li, že tamní pravěcí kameníci měli v ruce jen
primitivní nástroje, pak současníku nezbývá jen žasnout.
Přitom nejde jen o prosté dílo stavební. Jejich stavby
„žily“. Život jim vdechovaly nejrůznější do kamene
vytesané symboly i důmyslné a přesně propočtené systémy
využívající slunečních paprsků a astronomických jevů.
Typickým příkladem může být takzvaný chodbový hrob
Newgrange – uměle vytvořený pahorek, částečně vystavěný
z kamenů, částečně završený hlínou. Ponechme stranou
vlastní stavební dílo, i když i to svědčí o důmyslnosti
stavitelů, a uvědomme si „fungování“ hrobu. Při zimním
slunovratu vstoupí zvláštním otvorem do hrobové chodby
sluneční paprsek, projde do nitra a na několik minut
přesně ozáří místo, kde pravděpodobně spočívaly ostatky
pohřebeného. Jedna z hypotéz v tom vidí víru v oživovací
moc slunce. Na kameni před vchodem je vytesáno několik
spirál, které mohou být čteny tak, že ta stáčející se
doprava vyjadřuje cestu ke smrti, protichůdná naopak
proces posmrtného oživení a spojení obou spirál může
naznačovat opakování tohoto procesu.
Takové prehistorické vnímání
života a smrti posléze nahradila víra v Kristovo
zmrtvýchvstání a symbolem utrpení Spasitele se stal
kříž. Údajně nejstarší kříže, již značně opracované
povětrnostními vlivy, stojí v glendaloughském údolí.
Nejstarší z typických keltských křížů, jejichž ramena
jsou spojena okružím, jsou v klášterním areálu v Monasterboice,
nedaleko Newgrange. Biblickými motivy bohatě zdobený
kříž, vysoký téměř šest metrů a pocházející snad až z 9.
století, se stal vzorem pro další kříže tohoto druhu po
celém Irsku.
Velice nápadným prvkem klášterních
zřícenin v Monastirboice i v Glendalough jsou štíhlé
okrouhlé věže, se vstupem vysoko nad úrovní základny,
které měly původně sloužit jako zvonice, ale také jako
sklady a v případě nebezpečí k úkrytu.
Jiným příkladem dokazujícím
zdatnost a um starých irských stavitelů je jistě
Gallarus Oratory na poloostrově Dingle u městečka
Ballyferrie na západní straně ostrova. Na první pohled
se může dílo zdát málo honosné, strohé a nevelké. Tvarem
připomíná obrácený kýl lodi, a právě v tom spočívá jistá
výjimečnost stavby, díky níž modlitebna z raně
křesťanského období překonala v dobrém stavu
pravděpodobně dvanáct století. Kameny kladené na sebe
bez použití malty vytváří konzolovým přesahem přechod
stěn ve střešní klenbu. Nepatrný sklon kamenů směrem
k vnějšku umožňuje navíc odtékání dešťové vody. Malé
okno uvnitř sloužilo nejen k osvětlení vnitřku, ale
věřilo se, že vstoupit tudy do oratoře očistí duši.
Nedaleko odtud jsou pozůstatky
zhruba stejně starého kláštera Kilmalkedar. Tamní
modlitebna je zaklenuta stejným způsobem jako Gallarus
Oratory. Před kostelem stojí úzký kámen s nápisem ve
staroirském oghamovém písmu a s otvorem v hlavě kamene.
V pohanských dobách byly takto upraveným kamenům
přičítány léčebné či dokonce ozdravné účinky. Neméně
zajímavé a zvláštní jsou stojaté kamenné kilmalkedarské
sluneční hodiny, které mohly sloužit kanovníkům či
poutníkům při návštěvě chrámu.
Patrně nejrozsáhlejší sbírkou
keltského a středověkého stavebního umění Irska
s významem zřejmě přesahující hranice ostrova je hrad
Rock of Cashel v hrabství Tipperary. Od druhé poloviny
4. století zde sídlili králové z Munsteru, roku 450
svatý Patrik zde pokřtil krále Aenguse, před koncem 10.
století byl hrad opevněn a krátce nato darován církvi.
Zhruba z té doby pochází téměř třicet metrů vysoká úzká
okrouhlá věž, postavená se stejným účelem jako již
zmíněné věže v Glendough a Monastirboice. Bylo až
odvážné a z pohledu dnešních bezpečnostních pravidel
přímo nepřípustné stavět takovýto typ stavby jen prostým
kladením kamenů bez použití pojiva. Přesto věž tisíc let
stojí. Současníci ale v obavě ze zřícení věže ji maltou
zpevňují. Už takovou výdrž neprokázaly mladší části
hradu – románská Cormacova kaple z první poloviny 12.
století a pak ve stejné době vystavěná katedrála
s centrální věží. Na církevní stavby navazují v západní
části hradní prostory.
Přestože kámen snese hodně, není
jeho pevnost věčná, zvlášť když se k přirozeným vlivům
připojí síla lidská, taková, jakou na Rock of Cashel
předvedli roku 1647 Cromwellovi vojáci. O dvě stě let
zase hrad poškodila obrovská bouře a docela nedávno na
konci minulého století blesk srazil největší kamenný
kříž nad jednou z rodinných hrobek. V současnosti jsou
některé části hradního komplexu proto obstoupeny lešením
i vnitřními bariérami, kde pracují současní stavební
mistři, a věřme, že odvedou neméně kvalitní práci jako
někdejší stavitelé.
Leckdo se může domnívat, že irské
kamenné stavitelství je více méně ctnost z nouze. Já
nejsem téhož názoru a dokonce si troufnu tvrdit, že
kámen vstoupil do Irů samotných a v zápase s drsnou
přírodou a podmaniteli své země utvrdil i jejich srdce.
|