Dakar sedí na špičce nosu senegalského lva.
Lva?
No…, ne tak doslova. To se mi jen na mapě tvar
Senegalské republiky na západě afrického kontinentu vyjevil jako lví
hlava. Ale nechci čtenáře mást a raději se přidržím zavedeného
geografického pojmu.
Tak tedy: Dakar leží na Zeleném mysu.
Proč zeleném? Mně se to místo až tak zelené
nezdálo. Těch pár palem na pobřeží orvaných větry z Atlantiku jej
na zeleno nebarví. To má zase na svědomí Dinis Fernandes, portugalský
mořeplavec, který roku 1445 doplul k nejzápadnějšímu výběžku
Afriky a podle baobabů, jejichž zeleň tehdy kontrastovala
s načervenalou pevninou, jej nazval Zeleným mysem.
Tam, kde byl kdysi háj baobabů, je dnes město,
zdaleka ne zelené, spíš šedé a uprášené. Někde víc, jinde méně. To
podle toho, kdo tam sídlí. Převážně ale šedé, neboť čistší rezidenční a
obchodní čtvrť je v poměru k celku minoritní.
Zelený mys (říkejme mu tak bez ohledu na skutečnou
barvu) byl osídlen zhruba v 15. století podle některých
dříve. V té době byly při jeho severním pobřeží čtyři osady –
Yoff, Hann, Ouakam, Ngor, které jsou okrajovými částmi Dakaru dodnes.
Jejich obyvateli jsou příslušníci rybářského etnika lebou, mluvící
wolofsky. Od počátku 17. století byli na poloostrově přítomni už i
evropští kolonisté, zprvu Portugalci, po nich Holanďané a pak tam o
obchodní a politický vliv soupeřili Britové s Francouzi. Tak jako
takřka na celém západním pobřeží Afriky založili Evropané i na mysu
obchodní stanici, kolem níž vznikla záhy nová domorodá vesnice se
jménem Ndakaar.
Obce na poloostrově byly ovšem až do roku 1795 pod
nadvládou vnitrozemské Jolofské říše, kdy se vzbouřily a vyhlásily
vlastní teokratický stát – Lebou republiku s hlavním městem
Ndakaar. Dá se předpokládat, že v tom sehrál svou roli i zájem
Francouzů, kteří brzy zřídili v Ndakaaru vojenský post, kterému už
říkali krátce Dakar. Republiku následně anektovali.
Od poloviny 19. století již Francouzi ovládali
celý Senegal. V té době ještě bylo jeho hlavním městem severněji
položené Saint Louise. Francouzská koloniální správa pak investovala
v Dakaru nejen do výrobních podniků a výstavby, ale budovala i
provozní infrastrukturu, především železniční spojení
s vnitrozemím, a zmodernizovala také přístav pro kontakt
s mateřskou zemí. Poté co bylo vyhlášeno soustátí Francouzská
západní Afrika, stal se Dakar její metropolí. Vláda Francouzů trvala do
roku 1958, načež o dva roky později vyhlásil Senegal nezávislost.
Budování koloniální rezidenční čtvrti Dakaru
v evropském stylu bylo provázeno rasovou a sociální segregací,
vystěhováním původních obyvatel, mnohdy odůvodňované zdravotními a
hygienickými nutnostmi. V roce 1914, kdy Dakar postihla morová
epidemie, byly vytvořeny přímo sanitární zóny oddělující Dakar bílých a
černých. Svým způsobem obdobné tendence pokračují i v současnosti.
Sociálně slabí nemají jinou možnost než se vystěhovat na předměstí.
Většina ve více než dvoumiliónové metropolitní oblasti je postižena
chudobou.
Obvod Plateau, dakarský downtown, rozprostírající
se na samém ostrohu, si svou výstavbou a urbanistickým uspořádáním
nezadal s evropskými metropolemi. Francouzi Dakar, mínili ovšem
jen tuto jeho část, nazývali africkými Athénami a dávali jej za příklad
ostatním hlavním městům francouzského koloniálního impéria. Pamětníci
rozkvětu města by se dnes patrně zděsili. Domy z koloniální éry
sice stále stojí, i poté vyrostla podél širokých bulvárů řada moderních
výškových budov a staví se další, ale město působí zanedbaně, nečistě,
neuklizeně. I v kdysi honosném Plateau chodníky lemují odpadky a
smetí. Možná proto, že v Dakaru nejsou odpadkové koše, natož aby
člověk potkal zametače nebo smetací vůz. Ano, zametá se, ale jen tak
říkajíc před vlastním prahem, prostě vše se jen smete z chodníku
na kraj vozovky.
Příkladem úpadku může být dakarské nádraží. Zvenčí
a z jisté vzdálenosti je možno ještě mluvit o zajímavé stavbě
s bohatě a barevně zdobenou fasádou. Při bližším pohledu se obdiv
mění v podiv, kdy vstupní prostory zcela zabrali drobní prodejci
preclíků, leštidel na boty a telefonních karet. Nikdo je nevyhání, není
proč. Za vstupními dveřmi se černá prázdný, špinavý prostor zničené a
roky neudržované odbavovací haly. V místech, kde snad ještě před
půl stoletím pánové v bílých oblecích a dámy se slunečníky se
chystali odjet do Bamaka, je dnes jen kolejiště zarostlé seschlým
plevelem a perón pokrytý odpadky. Přitom železnice prý funguje.
Zato bílá radnice, pocházející ze stejné doby,
vyhlíží čistě. Dozajista i proto, že je obehnána vysokým plotem a
vrátný sleduje každého, kdo vstupuje. Pan starosta pak může žít třeba i
v představě, že stejně je dbáno o celé město, ale to by si musel
pěšky vyjít třeba jen pár kroků na náměstí Nezávislosti nebo do
přilehlých ulic.
Noblesní vzhled má i prezidentský palác, jak
jinak. Před jeho bránou stojí stráž v červeném kabátci, s papachou
stejné barvy na hlavě a se samopalem na prsou. Voják mě nekompromisně
poslal na protější stranu ulice. Jeho slovům jsem nerozuměl, ale
vyložil jsem si je tak, že kdo pana prezidenta třeba jen jedním okem
zahlédne, bude potrestán.
Prezident Senegalu Abdoulaye Wade, pokud se týká
vzhledu a prestiže města, je opravdu velkorysý, žel jeho pojetí je
podle mnohých na hony vzdálené skutečným potřebám. Ukázalo se
to při příležitosti padesátého výročí samostatnosti Senegalu.
V době, kdy se země topí v sociálních problémech, chybí
zdravotní kapacity, snad každé místo volá po generálním úklidu a lidem
se nedostávají desítky nutných věcí, prezident nechal postavit to
nejméně potřebné – ideologický monument. Na dakarské dominantě, na
jednom ze dvou sopečných kuželů, známých jako Mamelles (statné
poprsí), bylo vztyčeno třiapadesát metrů vysoké bronzové sousoší mající
symbolizovat světlou budoucnost africké rodiny. Dítě ukazující do dálky
nese statný muž na své svalnaté paži a druhou rukou drží kolem pasu
ženu.
Našinec při pohledu na obří sochu jen kroutí
hlavou, i když dobře ví, že i v naších zeměpisných šířkách se také
podobná monstra stavěla. Za celou cestu po Africe jsem snad neviděl
muže nesoucího dítě, jen a jen ženy mající batolata upnutá pruhem látky
na zádech, jedno dítě v africké rodině je možná přání demografů,
jinak v Senegalu je průměr na rodinu pět až šest dětí, a pokud
vůbec jde Afričan s ženou, nesetkal jsem se s tím, že by ji
držel kolem pasu. Rozpor ideje a reality stěží přivede Afriku k
proklamovanému znovuzrození.
Opozice kritizovala prezidenta nejen za sumu více
než dvaceti miliónů eur, které Monument De La Renaissance Africanie
spolkl, ale také za příjmy, které jemu a jeho rodině z
realizace sousoší plynou.
Nedaleko od monumentu na Mamelles, na pobřežní
magistrále Cornische, bylo na přelomu milénia postaveno další
futuristické, i když přece jen o něco skromnější dílo – Dveře
tisíciletí, vyjadřující obdobnou myšlenku světlé africké budoucnosti.
Aby člověk poznal, jak nekonečně daleko je od
současnosti k tomu monumentálnímu budoucnu, stačí mu zajít do
čtvrti Yoff, kde žijí rodiny rybářů. Stísněné domky z nepálených
cihel, křivolaké, prašné či splašky rozblácené uličky, plné
neodklízených odpadků a nad tím vším těžko snesitelný pach ryb. Ráno,
ještě před úsvitem vytlačí muži na moře své úzké pestře pomalované
pirogy, jen některé mají závěsný motor, a vyplouvají s vírou
v úlovek. Pouze na něm závisí obživa jejich rodin. Vracejí se
většinou až těsně před setměním. To už na ně na pláži čekají hordy
dětí, ženy a také nákupčí ryb. Úlovky těch, kteří rybaří sami, jsou
často více než skromné – sotva několik kusů stojí za nabídnoutí je
k prodeji. Posádky větších člunů vynášejí z lodí ryby
v plastových lódnách, kolem nichž se na břehu hned shluknou
zájemci. V hlučném licitování, ne nepodobném hádce, se určují
ceny. Pro čerstvé ryby sem zajíždějí obchodníci a zásobovači restaurací
z města, něco ryb si odnášejí v lavorech usazených na hlavě
místní hospodyně, aby z nich ještě stihly připravit večeři, než
rybáři uloží čluny a sítě. Při světle stolních lamp už také funguje
drobný prodej. Na pultech jsou pečlivě rozděleny ryby podle druhů a
velikostí, některé už i vykuchané. Po nějakém soustu slídí mezi loďkami
i pelikán. Nemá to lehké, místní ho znají jako mazaného zloděje.
Obchodování na břehu se pomalu mění v zábavné debatování, na pláži
zavoněly ryby opečené na rožni, nabízené s pikantní zeleninovou
přílohou a bagetou.
Ulice od přístavu je osvětlena jen slabým světlem
ze dveří dílniček a krámků. Někde ještě mistr pracuje, jinde muži už
jen popíjejí čaj s mátou a debatují, to je ostatně jejich
nejčastější zábava.
Co chvíli se nad střechami obyvatel Yoffu převalí
hlučná dunivá vlna startujícího boeingu. Runway dakarského letiště míří
přesně nad rybářskou osadu. To mají místní snad jako zvláštní bonus
k bydlení? Letiště se má údajně přestěhovat mimo město. Co bude
místo něj? Snad něco užitečnějšího než další megamonument.
Jméno senegalské metropole Dakar má vycházet
z wolofského výrazu pro tamaryšek, keř, který dokáže vyjít
s málem, snese horko i smog. Jak přiléhavé pojmenování pro město
na Zeleném mysu.
|