Písničkář Jiří Cmunda Roupec, poté
co vydal několik cédéček se svými písničkami, nyní připravil pro své
příznivce i dlouhohrající vinylovou gramofonovou desku. Při masovém
přechodu k nosičům digitálního hudebního záznamu na kompaktních
discích či nejnověji jeho uchování formou flash pamětí ve formátech
mp3, wave, v mobilních telefonech nebo v osobních počítačích,
se Cmundův počin může zdát jako krok zpět. Jeho návrat nespadá však ani
tak do módní retro vlny, spíše se jedná o revival ve smyslu oživení
technologie opuštěné v honbě za nezřídka komerčními novinkami
v záznamu hudby. Vedle řady výhod CD a flash pamětí, především
pokud jde o uložení velkého množství hudby na minimálním prostoru, se
však s tím ztrácí jistá atmosféra poslechu související
s vyhrazením si chvilky pro soustředěný poslech. Součástí toho je
i vnímání obalu, který byl často autentickým grafickým dílkem. Souvisí
to i s psychickým vztahem ke gramodesce, který je srovnatelný
s bibliofilským listováním v knize nebo s
prohlížením
si starých černobílých fotografií, pořízených rovněž posléze opuštěnou
technikou. Ostatně nejen výroba gramodesek, knih a fotografování se
vrací zpět k dřívějším postupům, které se v překotném
technickém vývoji neoprávněně ztratily.
Elpíčko
Jiřího Roupce nazvané
CMUNDA, jak jinak, s podtitulem 1972–2017, není retrospektivou
Cmundova písničkářského vývoje v pravém smyslu slova, ale přináší
jisté srovnání jeho někdejší a současné tvorby především po stránce
obsahové, ale i co do formy zpracování. Možná někoho překvapí, že jen
první skladba (Rum a špek) spadá do Cmundova desetiletého působení
v kapele Rafters – Voraři. Pravda, i další čtyři písně Voraři
hráli, ale na desce je už jen jejich záznam ze Cmundova
samostatného recitálu společně s vynikajícím znojemským hráčem na
foukací harmoniku Maxem Förstem. Dalších sedm skladeb je už podstatně
novějšího data, kdy se v Cmundově tvorbě střídala období
kritického městského folku (CD Cmunda zpívá o Znojmě) s návraty
ke country, ovšem nikoliv k obvyklým westernovým tématům, ale
k námětům vážícím se opět k místním, pozapomenutým nebo
záměrně zkreslovaným událostem (CD Připomínám). K jedné skladbě
vytvořila background kapela Eminent, u druhé Cmundovi hudebně asistují
kamarádi z někdejší beatové kapely Bezejmenní. Na LP Cmunda jsou i
dvě klasické countryovky – Tennessee Stud a Jambalaya, ovšem
s novým Cmundovým textem. Ve třech případech byly použity
originální podklady a do několika skladeb Cmunda vmixoval zvukové
efekty.
|